ساخت زمین تنیس

امروزه که ورزش و دنیای تنیس علاقه مندان بسیاری رو، به خود جذب کرده است. تقاضا برای ساخت زمین تنیس در سراسر ایران و جهان بالارفته است؛ از همین رو ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس، انواع زمین تنیس، انواع سطوح زمین تنیس، مزایا و معایب هرکدام از زمین های تنیس، قیمت زمین تنیس و... آشنا نماییم.

شما می‌توایند برای آشنایی بیشتر با تمام این مواردی که به شما عرض کردم؛ با بانک برند همراه باشید.

انواع سطوح زمین تنیس در صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس

در اینجا ممکن است؛ برای شما مخاطبان عزیز سوال پیش بیاید که، هر فرد یا سازمانی برای ساخت یک زمین تنیس باید چه نوع زمین تنیسی رو برای ساخت استفاده نمایید؟

برای پاسخ به سوال شما ابتدا باید بگویم که، شما قبل از اینکه جواب رو بدانید؛ خوب است که یکسری از پیش نیازهایی رو که جلوتر به شما اشاره خواهم کرد رو بدانید. این پیش ‌نیازها عبارت‌اند از:

میزان بودجه‌ایی که شما برای احداث یک زمین تنیس درنظر گرفته‌اید.

شرایط موجود و ویژگی های محل ساخت زمین تنیس

شرایط آب و هوایی و جغرافیایی محل احداث زمین تنیس

انواع زمین های تنیس استاندارد موجود در کشور برای احداث: هاردکورت – چمن مصنوعی – خاک رس

در ادامه درمورد هرکدام از این زمین ها برای شما بیشتر توضیح خواهیم داد؛ که هرکدام برای چه کاربری هایی مناسب هستند و چه ویژگی‌هایی در خود دارند.

زمین تنیس خاک رس (مقرون به صرفه و اقتصادی)

ساخت این دست از صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس در کشورمان مورد توجه است؛ این دست از زمین های تنیس برای بازی از کندترین زمین ها برای جهش کردن توپ خواهد بود. رنگ های این زمین به رنگ های سبز و قرمز دیده می‌شوند؛ اینها دورنگ جدا از هم یعنی فقط یک زمین خاک رسی ویا رنگ قرمز به تنهایی دیده می‌شود.

از این تفاوت باید برای شما عرض کنم که، زمین های خاک رسی سبز در کشور آمریکا کار می‌شود؛ و رنگ قرمز در کشورهای اروپایی، آمریکای جنوبی و ایران هم بسیار کار می شود. از تفاوت بین این دورنگ در خاک رس میتوان به، کندی رنگ قرمز نسبت به رنگ سبز در بازی تنیس شما اشاره کرد.صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس

مزایا

از مزایای این زمین تنیس باید به موارد زیر اشاره کرد؛ که این مزایا عبارت‌اند از:

نسبت به زمین هارد کورت و چمن مصنوعی قیمت مقرون مصرفه تری دارد. (بازگشت سرمایه در مدت زمان اولیه درکوتاه مدت)

قابلیت تعمیرات و باسازی با بودجه اندک

طول عمر بالای زمین تنیس با رعایت نکات نگهداری از زمین

نزدیک به 100% زمین های تنیس در ایران از خاک رس قرمز هستند

آسیب دیدگی کمتر ورزشکاران در این زمین تنیس

معایب

نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام کار(البته با وسایل مکانیزه این مشکل حل شده است)

مصرف آب برای آماده سازی و نگهداری از زمین تنیس(که این کار با اجرای سیستم های مکانیزه آب پاشی و یا استفاده از سیستم های هیدرومیتوان مصرف اب را تاحد بسیار خوبی کاهش داد)

صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس (زمین تنیس هارد(هاردکورت))

صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس که یکی از آنها زمین تنیس هارد کورت یا کفپوش از پراستفاده ترین زمین های تنیس در کشور است؛ که به صورت معمول در باشگاههای تنیس روباز کار می‌شود. این زمین ها از مواد اولیه پلی اورتان و دارای یک لایه ارتجاعی به کار می‌رود؛ در قسمت زیرین این زمین از لایه بتنی و بتن مسلح شده(آسفالت) کار می‌شود. سرعت این زمین ها در حقیقت از زمین های خاک رسی بیشتر است و در آن، بازیکن ها ضربات با قدرت بالاتر و امتیازگیری در آن زمان کمتری رو خواهد گرفت.

این به خاطر این است که سرعت رد و بدل شدن توپ در این دست از زمین ها، بالاتر از زمین های خاک رسی است. برای قیمت گذاری این دست از زمین ها به خاطر این که تمام مواد اولیه برای این زمین ها از خارج از کشور وارد می‌شود؛ به همین علت شما برای ساخت این زمین ها باید به شرکت های مدنظرتان، برای گرفتن قیمت باید به صورت لحظه‌ایی از باید قیمت بگیرید.

که قیمت ها باتوجه به کیفیت مواد اولیه، نوع زیرسازی و اجرای تخصصی وابسته به شرایط آب وهوایی و جغرافیایی و در نهایت اجرای تخصصی و دقیق کفپوش پلی اورتان در زمان بسیار خوب این قیمت رو در صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس برای شما مشخص می‌کند.

مزایای این زمین  

از مزایای این زمین باید این موارد اشاره کنیم که عبارت‌اند از: مقاومت و ثبات رنگ برابر نور خورشید، مقاومت در برابر نور آب، سرما و حرارت محیط ، قابل شستوشو و و نگهداری آسان و کم هزینه

معایب زمین

از معایب زمین باید به این موارد اشاره کرد؛ که عبارت‌اند از:

اگر از مواد اولیه مرغوب در زیرسازی و غیرتخصصی کفپوش امکان ترمیم و باسازی وجود نخواهد داشت.

هزینه ساخت بالاتری نسبت به زمین خاک رسی خواهد داشت.

اگر در زیرسازی و کفپوش به درستی دقت نشود؛ در طول عمر منفی زمین تاثیر قابل ملاحظه‌ایی خواهد داشت.

ساخت و احداث این زمین ها نیاز به زمانی برای اجرا از لحاظ گرد وغبار، رطوبت، دما و... رو حتمی باید درنظر گرفت.(که این نشانه حساسیت برای احداث این دست از زمین ها رو به شما نشان می‌دهد)

توجیح اقتصادی برای بازگشت سرمایه ندارد(برای احداث در باشگاهای تنیس و مدت زمان بازگشت سرمایه)صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس

صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس (زمین چمن مصنوعی)

در صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس زمین تنیس های چمن مصنوعی در حقیقت نوعی از زمین تنیس از جنس موکت یا تنیس کارپت به شمار می‌رود؛ که با ابعاد مختلف در کنار یک هم چسبیده می‌شود. از انواع آن باید به موارد زیر اشاره کرد که عبارت‌اند از:

چمن با الیاف فیبرلیت منجمد و پیچیده(کلاس1: Competition):

این فیلامنت های فردار، به هم پیچ خورده و پیچیده ساخته شده و دارای بافت و ساختاری سیار متراکم است. از مهمترین ویژگی‌های فیلامنت مجعد میتوان به جهت دار نبودن و سمت سو را نداشتن اشاره داشت؛ که باعث شده است تا در گذر زمان و استفاده از چمن هیچ نیازی به شانه زنی و درست کردن ظاهر آن احتیاجی نباشد.

در ادامه باید به شما عرض کنم که همچین نیاز به، پخش نمودن سیلیس در سطح چمن ندارد؛ و از گزینه های بسیار خوبی جهت احداث یک زمین تنیس حرفه‌ایی با ماندگاری بسیار خوبی خواهد داشت.

چمن با الیاف صاف فیبرلیت(کلاس2: Recreational):

این زمین دارای تراکم بالایی هستند؛ که همین تراکم بالا باعث شده تا از کوبیده شدن و جهت گیری الیاف جلوگیری شود. که همین امر در بازی تنیس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چون هرگونه تغییر مسیر در جهت توپ باعث تاثیر در روند بازی و پایین آمدن کیفیت فنی بازی، خواهد داشت.

در صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس ارتفاع این دست از چمن 16 میلیمتری(ارتفاعی که به شما عرض کردیم از جهت جهش و سرعت توپ پس از اثابت به زمین برای انجام بازی بسیار موثر خواهد بود) و در رنگ های مختلف مخصوص زمین های بازی بدون سرپوش در بازار موجود هستند. در این زمین ها باید مقدار سیلیس هم کار شود. ( سیلیس بیشتر به جهت افزایش قدرت شکل ظاهری و تنظیم جهش توپ می‌گردد)

مزایای این دست از زمین های بازی

این دست از زمین ها دارای مزایای زیادی هستند؛ که از جمله این مزایا باید به موارد زیر اشاره کرد که عبارت‌اند از:

دوام و عمر بسیار بالای این زمین ها

زیرسازی آسان و کم هزینه برای آن

مقاومت بالا در برابر سرما و گرمای بالای محیط و آب

قابلیت جابه جایی زمین از مکانی به مکان دیگر

نصب سریع و آسان

نگهداری کم هزینه و راحت

معایب این زمین ها

هزینه‌ی بالا جهت راه اندازی

توجیح اقتصادی برای احداث باشگاه تنیسصفر تا صد ساخت یک زمین تنیس

 صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس (ساخت زمین تنیس اقتصادی(خاک رس)

صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس استانداردها و مشخصالت محل راه اندازی زمین تنیس:

ابعاد و مساحت لازم برای ساخت: ابعادی که شما به عنوان سفارش دهنده برای ساخت زمین تنیس استاندارد به آن نیاز خواهید داشت؛ به این شرح است: 36.57 متر طول زمین، 18.289 متر عرض برای زمین و درکل مساحت 699 متر مربع کد دراخلی این مساحت خط کشی های زمین تنیس به طول 23.77 و 10.973 متر عرض آن باید قرار بگیرد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که، اعمال خط کشی بر روی زمین با جزئیات برای ساخت زمین تنیس الزامی بوده؛ ودر کیفیت بازی تنیس بسیار خود را نشان می‌دهد.

برای احداث زمین تنیس در محیط های ویلایی که ماهیت تفریحی ویا تمرینی دارند می‌توان، از ابعاد دیگری مانند 34 در 16 استفاده نمود.

زاویه تابش خورشید به زمین تنیس(موقعیت احداث زمین تنیس):

صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در ساخت زمین تنیس باکیفیت اثر گذار باشد؛ درنظر گرفتن زاویه تابش نور خورشیدی است که، به زمین تنیس شما تابید می‌شود. این زاویه باید 22 درجه طول طمین تنیس از راستای شمال به جنوب به طرف شمال شرقی قرار بگیرد. در اصطلاح به این موقعیت شمالی جنوبی گفته می‌شود؛ اما در حقیقت شمال شرقی به جنوب غربی است.

شما می‌توانید برای اطمینال از زاویه درست جانمایی زمین تنیستان قبل از احداث، از نرم افزارهای قطب نما در تلفن هوشمند خود استفاده کنید.

نوع پوشش بستر اولیه مکان ساخت

از بهترین و مرسوم ترین سطوح برای ساخت زمین تنیس خاک رس، رویه خاکی یا مخلوطی از خاک و سنگ است؛ که تراکم بسیار بالایی دارند.

البته لازم به گفتن این نکته است که در صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس سطوحی از متریال ماسه، آسفالت، بتن، قیر وگونی و حتی کفپوش های مستهلک شده سالها میتوانند بستر بسیار خوبی برای احداث یک زمین تنیس خاک رس باشد. این نکته را هم بدانید که با استفاده از روش های جدید و علمی که در اثر سال ها تجربه به دست آمده است؛ برخی تغییرات می‌‌توان روی این سطوح انجام داد که، بدون انجام تخریب و جمع آوری آنها که عمومان هزینه های زیادی رو از خود برجای می‌گذارد میتوان، رویه بسیار بهتری نسبت به سایر رویه های خاکی تبدیل نمود.

تذکر اول: یکسری از محل ساخت زمین های تنیس به دلیل وجود رطوبت بالا که، دارای حجم زیادی از علف های هرز، پوشش های گیاهی و... هستند. باید ابتدا زمین از این ها عاری شده؛ وبعد سمومی رو در زمین که باعث از بین بردن باروری زمین می‌شود رو استفاده کرد. تا بتوان یک زمین تنیس با بستری مناسب برای بازی ورزشکاران (تنیس بازان) مهیا نمود.

تذکر دوم: این رو هم شما باید در نظر داشته باشید که، در صورت امکان برای تصحیح و اعمال شیب بستر اولیه محل ساخت زمین از روش، خاک برداری به جای روش خاک ریزی استفاده خواهد شد. چون ممکن است در آینده قسمت هایی که خاک ریزی شده دچار نشست های ثانویه شده و قسمت هایی از زمین تنیس از بین برود.

تذکر سوم: در مراحل ساخت زمین های تنیس بدون سرپوش باید حتمی شما شیب استاندارد زمین از همان رویه اولیه به صورت دقیقی لحاظ شود.(0.4 درصد طول و 0.3 عرض)

در آخر باید به شما این رو بگویم به خاطر مسائلی که در صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس وجود دارد؛ باید محل ساخت فضایی وجود داشته باشد تا، دستگاه هایی مانند غلطک های راه سازی، کامیون، گریدر، لودر و... بتوانند در آن مراحل ساخت زمین تنیس را انجام دهند.

البته این نکته را هم به شما عرض کنم؛ که اگر در محل ساخت زمین تنیس فضایی برای انجام کار توسط این دستگاه ها وجود نداشته باشد بازهم، می‌توان با روش های جایگزین این کارها رو انجام داد.

انشعاب های برق و آب در صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس

از لازمه های زمین تنیس برای حفظ، نگهداری، انجام بازی و... وجود این انشعبات یکی از مهم‌ترین لازمه ها خواهد بود. در کنار تمام این مواردی که به شما عرض کرد‌ه‌ایم؛ حتی در زمان ساخت زمین تنیس وجود این انشعابات از لازمه های حتمی به شمار می‌رود.

همواری مکان زمین تنیس

هموار بودن زمین مدنظر شما و داشتن کمترین اختلافی در ارتفاع سطح محل ساخت یک از ظرافت کاری های قابل توجه برای، محل ساخت زمین تنیس خواهد بود.

صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس و هزینه ساخت زمین تنیس خاک رس

از هزینه های صفر تا صد ساخت یک زمین تنیس خاک رس باید به مواردی از جمله نحوه انجام کار، متریالی که برای انجام کار استفاده می‌شود و... نیز اشاره کرد. به عنوان مثال شما زمانی که بشود از دستگاه های راه سازی برای ساخت زمین تنیس استفاده کرد؛ هزینه های زمین تنیس بین 15 تا 20 درصد صرفه جویی کنید.

تا اینجای مقاله در مورد موارد زیادی از جمله انواع زمین تنیس، نحوه ساخت هرکدام از زمین ها، قیمت و متریال آنها و... با شما صحبت داشته‌ایم. دوستان عزیز خیلی ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. لطفا نظرها و پیشنهادهای خود را در قسمت کامنت ها باما و بقیه به اشتراک بگذارید.