بلاگ بانک برند
ویرایش محتوا
بلاگ بانک برند

دنبال چیزی می گردی؟

بلاگ بانک برند
بوم مدل کسب وکار

بوم مدل کسب وکار

شما برای داشتن یک کسب وکاری موفق باید یک نقشه، راهی برای آن ترسیم نمایید؛ که این کار با وجود بوم مدل کسب وکار ممکن خواهد بود. شما با ترسیم یک مدل بیزنسی برای کسب وکارتان می‌توانید اهداف مشخصی رو برای کارتان مشخص کرده؛ و بدانید برای کارتان قصد انجام چه کاری رو خواهید داشت.

این کار به شما کمک می‌کند؛ تا شما در مسیر اصلی کسب وکارتان حرکت کرده و از راه اصلی خود منحرف نشوید. در ادامه این مقاله ما به شما درباره نقشه راه کسب وکاری‌تان، مزایای استفاده از آن، بخش های کلیدی استفاده از آن و… رو برای شما شرح خواهیم داد. ادامه این مقاله رو با بانک برند همراه باشید.

عناصر تشکیل دهنده بوم مدل کسب وکار

بوم مدل کسب وکار از عناصری تشکیل شده است؛ که به شما کمک می‌کند تا به درستی در مسیر که قصد حرکت به سمت آن را، دارید قدم بردارید. در ادامه ما این عناصر رو به شما معرفی خواهیم کرد؛ که این عناصر عبارت‌اند از:

بخش‌های مشتریان

چه کسانی مشتریان شما خواهند بود؟ باید به چه کسانی محصولات ویا خدمات خودمان رو بفروشیم؟ اصلان باید چگونه به آنها بفروشیم؟بوم مدل کسب وکار

ارزش پیشنهادی

چه ارزشی به مشتریان خود ارائه خواهید داد؟ چگونه قرار است که مشتریان رو ترغیب کنیم؛ که از محصولات ویا خدمات ما استفاده کنند؟

کانال‌ها

چگونه توانایی این رو دارید؛ که محصولات یا خدمات خود را به دست مشتریان خود برسانید؟ از چه طریقی قرار است برای مشتریان هدف‌تان خدمات ویا محصولات‌تان رو ارسال نمایید؟

می‌خوام بخونم  راه اندازی کسب وکار با سرمایه کم

روابط با مشتریان

شما چگونه و چه توانایی برای ارتباط با مشتریان خود را دارید؟ آیا این روش می‌تواند باعث نگهداری حداکثری مشتریان محصولات ویا خدمات شما شود؟

جریان‌های درآمد

چگونه از بیزنس خود به درآمد کسب می‌کنید؟ قرار است کالا بفروشید ویا خدمات خود رو به صورت اجاره‌ایی و یا کامل در اختیار مشتریان خود بگذارید؟ شما باید همه موارد رو در بوم مدل کسب وکار خود مشخص نمایید.

منابع کلیدی

چه منابعی برای راه‌اندازی و مدیریت کسب و کار خود نیاز خواهید داشت؟ این منابع قرار است از چه طریقی برای شما فراهم شود؟

فعالیت‌های کلیدی

چه فعالیت‌هایی برای ارائه ارزش به مشتریان خود انجام می‌دهید؟ آیا این فعالیت ها توانایی آن را دارد؛ که مشتریان شما را مجاب به افزایش دریافت خدمات از شما نماید؟

شرکای کلیدی

چه همکاری‌هایی با سایر کسب و کارها دارید؟ این شریک های تجاری شما چگونه قرار است با شما همکاری کنند؟ همکاری با آنها برای شما سودمند خواهد بود؟

ساختار هزینه

چه هزینه‌هایی برای راه‌اندازی و مدیریت کسب و کار خود در نظر گرفته‌اید؟ این هزینه ها از چه طریقی برای راه اندازی کسب وکار شما فراهم خواهد شد؟

مزایای استفاده از بیزنس پلن

استفاده از بوم مدل کسب وکار مزایای بسیاری رو برای شما خواهد داشت؛ در ادامه ما این مزایا رو به صورت کامل شرح خواهیم داد. این مزایا عبارت‌اند از:

شفافیت و وضوح در بوم مدل کسب وکار

بوم مدل کسب وکار به شما و بیزنس‌تان کمک می‌کند؛ تا ایده‌های کاری خود را به طور شفاف و مختصر بیان کنید. این ابزار با ارائه یک چارچوب بصری، به شما کمک می‌کند؛ تا تمامی عنصرهای کلیدی بیزتسی خود را به طور منظم و منسجم ارائه دهید. این امر به شما کمک می‌کند تا به طور واضح درک کنید؛ که کسب و کار شما چگونه کار می‌کند و چه چیزی برای موفقیت آن لازم است.

درک نحوه کسب درآمد

بوم مدل کسب وکار به شما کمک می‌کند؛ تا درک کنید که چگونه می‌توانید از کسب و کار خود درآمد کسب کنید. این ابزار با تمرکز بر جریان‌های درآمد و ساختار هزینه، به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف مدل درآمدی خود را شناسایی کنید و راهکارهایی برای بهبود آن بیابید.بوم مدل کسب وکار

می‌خوام بخونم  ایده کسب وکار و همه آنچه که شما از یک کسب وکار می‌خواهید

شناسایی نقاط قوت و ضعف به وسیله بوم مدل کسب وکار

بیزنس پلن به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود را شناسایی کنید. با بررسی هر یک از 9 عنصر کلیدی بوم مدل، می‌توانید بخش‌هایی از مدیریت کسب و کار خود را که عملکرد خوبی دارند و همچنین بخش‌هایی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید. شما با انجام این کار می‌توانید به راحتی هرچه بهتر کسب وکار خود را توسعه دهید.

شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها در بوم مدل کسب وکار

بوم مدل کسب وکار به شما کمک می‌کند تا فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی کسب و کار خود را شناسایی کنید. با بررسی عناصر مختلف بوم مدل، می‌توانید عواملی را که می‌توانند بر موفقیت کسب و کار شما تاثیر بگذارند را شناسایی کرده و برای آنها برنامه‌ریزی کنید.

تسهیل تاکتیک‌پردازی

بیزنس پلن به شما کمک می‌کند؛ تا شما تاکتیک‌های خود را برای رسیدن به اهداف، خود تسهیل نمایید. شما با استفاده از این بوم مدل، می‌توانید یک استراتژی منسجم برای، کسب و کار خود تدوین کرده؛ و تاکتیک‌های خود را برای بیزنس‌تان به درست‌ترین شکل ممکنه اجرا کنید. اینگونه شما دیگر از بابت کسب وکارتان، هیچ ترس و هیجان کاذبی نخواهید داشت.

بهبود ارتباطات

بوم مدل کسب وکار ابزاری مفید برای بهبود ارتباطات در داخل کسب و کار است. با استفاده از بوم مدل، می‌توانید ایده‌ها و اهداف خود را به طور موثر به اعضای تیم خود منتقل نمایید. تا آنها به صورت کامل و جامع دریابند؛ که شما قرار است در کسب وکار خود چه کاری رو انجام دهید. همچنین شما می‌توانید برای بهبود ارتباطات از بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب وکار هم استفاده نمایید.

برترین بوم مدل کسب وکار

در ادامه ما به شما 3 مدل از بیزنس پلن رو برای شرح خواهیم داد؛ تا شما به درستی متوجه شوید که یک، بوم بیزنسی باید چگونه چیده شود. این مدل های عبارت‌اند از:

می‌خوام بخونم  آشنایی با ترفند روانشناسی بازاریاب ها برای فروش کالا به شما

بوم مدل Osterwalder

اولین نمونه از بوم مدل کسب وکار به وسیله الکساندر استاورد، به وجود آمد؛ که امروزه یکی از برجسته ترین و شناخته شده‌ترین مدل از، بیزنس پلن‌ها در دنیا به شمار می‌رود. این بوم دارای 9 عنصر کلیدی است؛ و می‌توان به جرات گفت که، این مدل از بوم برای تضمین رشد هر کسب وکاری بسیار مناسب به شمار می‌رود.

بوم مدل کسب وکار Lean Startup

این مدل از بوم کسب وکار توسط شخصی به نام، اریک رایس مورد ابداع قرار گرفته است؛ که به اهمیت یادگیری و آزمایش در مدل کاری شما، بسیار تاکید می‌کند. شما با استفاده از این بیزنس پلن توانایی آن را دارید؛ که فرضیه های مختلفی رو درمورد کسب وکارتان آزمایش کرده و به صورت مداوم بتوانید، بیزنس خود را بهبود ببخشید.

بوم مدل کسب وکار

بوم مدل Business Model Canvas

مدل دیگری از بوم مدل کسب وکار که برای شما آورده‌ایم، بوم مدل کنواس است؛ که توسط شخصی به نام استراتژیزر ساخته، شده است. این یک ابزاری بسیار ساده و درعین حال کاربردی برای کسب وکارها به، شمار می‌رود. شما با استفاده از این بوم می‌توانید ارائه خلاصه و مختصر ارزش پیشنهادی کار خود، مشتریان، کانال‌ها و جریان درآمدتان خود را، باکمترین دردسری به سرمایه گذاران پیشنهاد دهید.

نحوه استفاده از بوم

شما باید ابتدا یک بوم خالی رو برای خود به صورت کامل بکشید؛ و سپس تمام اجزای آن رو به صورت کامل پرنمایید. سپس بعد از آن که بوم رو برای کسب وکار خود اجرا کردید؛ دوباره سعی کنید آن را به چالش بکشید و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی نمایید. این بیزنس پلن رو شما باید همیشه به صورت کامل و جامع به روز نگه دارید.

جمع بندی

تا اینجای این مقاله ما باشما درمورد موارد زیادی از جمله بیزنس پلن، انواع آن، مزایای استفاده از آن، برترین مدل های بوم بیزنسی، نحوه استفاده از آن و… رو برای شما شرح داده‌ایم. امیدواریم که شما از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید؛ و از آن برای کسب وکار خود به بهترین شکل ممکن استفاده نمایید.

دوستان عزیز خیلی ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. لطفا نظرها و پیشنهادهای خود را در قسمت کامنت ها باما و بقیه به اشتراک بگذارید.

پیمایش به بالا