بلاگ بانک برند
ویرایش محتوا
بلاگ بانک برند

دنبال چیزی می گردی؟

بلاگ بانک برند
مشاور کسب وکار

مشاور کسب وکار

شما به عنوان یک فردی که چند سال است؛ تجربه کار در شرکت های مختلف به عنوان یک کارمند در یک بخش مدنظرتان داشته اید. آیا آنقدر به بازار کار تسلط پیدا کرده‌اید که، بتوانید تبدیل به مشاور کسب وکار شوید؟ آیا آنقدر با موانع و چالش های مختلف این حوزه برخورد داشته‌اید؛ که در صورت برخورد مجدد با آنها بتوانید آن دست از مشکلات رو حل نمایید؟.

اگر شما جزو این دست از افراد هستید؛ به شما تبریک می‌گویم. شما از الان می‌توانید تبدیل به یک فردی شوید؛ که توانایی آن را دارند تا، به درآمدی بالا دست پیدا کنید. در ادامه ما به شما درمورد موارد زیادی از جمله چگونه گی تبدیل شدن به یک مشاور کسب وکار، کار یک مشاور، مسیری که باید طی نمایید و… رو برای شما شرح خواهیم داد.

ادامه این مقاله رو با بانک برند همراه باشید.

نحوه تبدیل شدن به یک مشاور کسب وکار شدن

به مشاوران بیزنس در دنیای تجارت اصطلاحان Business Consultant گفته می‌شود؛ که از آن دسته مشاغلی است که، در این سال های اخیر پیشرفت چشمگیری رو تجربه کرده است. احتمال زیاد شماهم در شبکه های اجتماعی افرادی رو ملاحظه کرده‌اید؛ که عنوان مشاور بیزنس را باخود همراه دارند.

اما متاسفانه بیشتر این افرادی که در این حوزه ادعا دارند؛ افرادی سودجو هستند که، هیچ تخصص و تجربه کاری موثقی برای انجام امور کاری شما نداشته و، بدون تجربه وارد حوزه کاری مشاور کسب وکار شده‌اند.مشاور کسب وکار

شما باید برای تبدیل شدن به یک مشاور بیزنس شدن رو از طریق مسیری که، به شما عنوان می‌کنیم؛ طی کرده و تبدیل به یک فرد بسیار موفق در این حوزه کسب وکاری شوید.

وظایف یک مشاور کسب وکار

یک مشاور بیزنس به سرمایه دارانی که قصد سرمایه گذاری در یک حوزه کسب وکاری دارند؛ مشاوره در زمینه کسب وکار ارائه می‌دهند. این وظایف در حوزه برنامه ریزی، آموزش و اجرا کمک خواهند کرد.

خدماتی که یک مشاوره کسب وکار به شما ارائه خواهد داد؛ منجرب به افزایش درآمد و فروش سازمان‌تان خواهد شد. در کنار آن این مشاوران توانایی بهبود عملکرد کارکنان شما شده؛ و با ایجاد تغییراتی سازمانی مانند استخدام نیروهای جدید به جای نیروهای ناکارآمد قبلی که انجام می‌دهند باعث، بهبود خدمات و رضایت مشتریان شما خواهد شد.

فهرست کارهای یک مشاور بیزنس

در ادامه ما به شما فهرستی از کارهایی که یک مشاور بیزنسی باید به شما، ارائه دهد؛ رو معرفی خواهیم کرد تا، شما بدانید که اگر یک مشاور اینکاره رو به خدمت گرفته‌ایید. درجریان باشید که آن مشاور کسب وکار باید به شما چه خدماتی رو ارائه دهد؛ و شما چه توقعی از آن داشته باشید. این لیست عبارت‌اند از:

می‌خوام بخونم  بوم مدل کسب وکار

کمک به فرایند بازاریابی شما

ایجاد استراتژی برای جذب مشتریان جدید شما و بالابردن آگاهی از برندتان

شناسایی منابع مالی

تدوین پلن کسب وکاری

برگزاری کارگاه و آموزش به کارکنان شما

بررسی بودجه و توصیه هایی که باید به شما ارائه شود

پیدا کردن منابع مالی شما

پیدا کردن هرگونه مشکل در یک بیزنس

مشاوره در امور مالی مثل یافتن راهی در پایین آوردن هزینه ها

بهبود بهره وری و کارایی سازمانتان

و ارائه پیشنهادهای جدید به شما

درمورد کارهای یک مشاور کسب وکار

مشاور کسب وکار قرار نیست تمام کارها رو برعهده داشته باشند؛ آنها بعضا یک کاری مانند آموزش به بیزنس رو برعهده می‌گیرند تا، آن کسب وکار بتواند به تنهایی به هدف خود در بازار مدنظرشان دست پیدا کند. یا اینکه آنها به وسیله انجام یک پروژه خاص راهنمایی لازم به کسب وکارها ارائه می‌دهند؛ تا بتوانند با همکاری آنها به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنند.

چگونه تبدیل به یک مشاور کسب وکار شوید؟

شما برای اینکه تبدیل به یک مشاور کسب وکار شوید؛ میتوانید راه های گوناگونی رو انتخاب نمایید. در ادامه ما به شما تمام راه هایی که می‌توانید شما با استفاده از آن تبدیل به یک مشاور بیزنس شوید؛ رو بیان خواهیم کرد. این روش ها عبارت‌اند از:

دانشگاه

یکی از راه هایی که شما می‌توانید با استفاده از آن تبدیل به یک مشاور بیزنس شوید؛ رفتن به دانشگاه و تحصیل در رشته مدیریت بازگانی شوید.

روش کوتاه تر

یک روش کوتاه تر برای شمایی که قصد دارید؛ تا درزمان کمتری تبدیل به یک مشاور شوید این، است که شما در رشته MBA که در دانشگاه ها به صورت دوره‌ایی برگزار می‌شود شرکت، نمایید.مشاور کسب وکار

کارآموزی

شما برای اینکه بتوانید تبدیل به یک مشاور کسب وکار شوید؛ میتوانید یک راه دیگر رو امتحان کنید که، این راه کارآموزی در این حوزه خواهد بود. شما در این دوره با حضور در اصل کار کارتان رو به صورت عملی یاد خواهید گرفت؛ و درکنار آن شما اگر برای دوره کارآموزی‌تان مبلغی دریافت نکنید حداقل، هزینه ایی برای دوره‌ایی رو پرداخت نخواهید کرد.

دریافت گواهینامه

داشتن یک گواهینامه که شما نشان دهد؛ تا شما می‌توانید یک کار را انجام دهید یا خیر الزامی نیست. اما به صلاح است تا شما قبل از این که شما به آن حوزه وارد شوید؛ اصول آن رو به روش آکادمیک آموزش دیده و بعد وارد بازار کار شوید.

شما می‌توانید با داشتن یک گواهینامه که مربوط به حوزه کاری مورد علاقه شماست؛ به جای اینکه از خود بپرسید چگونه تبدیل به یک مشاور بیزنسی شوید چگونه، تبدیل به یک مشاور ممتاز شوید.

مهارت های مشاوره‌ایی خود را ارتقا دهید

شما برای اینکه بتوانید تبدیل به یک مشاور کسب وکار عالی شوید؛ یک راه دیگری که دارید آن است که، مهارت‌های مربوط به حوزه کاری مشاوره بیزنسی خود را قوی و قوی تر نمایید.

می‌خوام بخونم  جستجوی کسب و کار درگوگل

فرستادن درخواست کار

شما بعد از این که یکی از مراحل تبدیل شدن به مشاور بیزنسی شدن را طی کردید؛ شما می‌توانید به سراغ بازار کار برای گرفتن موقعیت های شغلی تان بروید.

شبکه سازی

شما زمانی که با افراد دیگری در این زمینه شبکه سازی کنید؛ باعث می‌شود که برای شما 2 اتفاق مهم رخ دهد. اولین اتفاقی که باید اشاره کنم؛ آشنا شدن با افراد تازه کار ویا حتی، افراد با سابقه در این حوزه به رشد شما در این حوزه کسب وکاری کمک شایانی خواهد کرد.

و دومین اتفاق بسیار خوبی که برای شما می‌تواند رخ دهد؛ اینکه شما با این شبکه سازی می‌توانید موقعیت شغلی های جدید و بسیار متنوعی رو روبه روی خود ببینید.مشاور کسب وکار

مهارت های یک مشاور کسب وکار

یک مشاور کسب وکار باید زمانی که موقعیت شغلی رو قبول کرد؛ یکسری توانمندی هایی رو درخود داشته باشد. از این توانمدی ها باید به موارد زیر اشاره کرد؛ که عبارت‌اند از:

رهبری(لیدرشیپ)

تیم ورک

مهارت شنیدن

حل مسائل

پرسشگری

مشاوره دادن

هوش تجاری

خلاقیت

مهارت های بین فردی

انجام کارهای تحت الفشار و رسیدن به بازه زمانی تعیین شده

سواد در حوزه فناوری اطلاعات مثل حوزه بهترین شبکه های اجتماعی

راه های غیر آکادمیک تبدیل شدن به مشاور بیزنس

شما برای تبدیل شدن به یک مشاور بیزنس علاوه بر روش های آکادمیک به روش های غیریادگیری در آموزش در سرکلاس های آموزشی همانگونه که بالاتر، به شما اشاره کرده بودیم؛ روشی مانند کارآموزی در موقعیت شغلی هایی است که کسانی رو برای کارآموزی قبول می‌کنند کار کنید. تا اینگونه بتوانید تبدیل به یک مشاور شوید.

مزایای استفاده از مشاور کسب و کار

مشاور کسب وکار داری مزایای بسیاری است؛ که بیشتر کسب وکارها ترجیح می‌دهند هنگامی که، به مشکلی برخورد می‌کنند، نیاز می‌بینند یک مشاور جهت مدیریت بیزنس خود بگیرند و… از آن استفاده نمایند. در ادامه ما به شما درمورد این مزایا بیشتر به شما بیشتر توضیح خواهیم داد؛ تا شما از بیشتر با مزایای این شغل آشنا شوید. این مزایا عبارت‌اند از:

شناسایی نقاط قوت و ضعف بیزنس‌ها

مشاور با بررسی دقیق و جامع کسب و کارها، نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کرده؛ و راهکارهایی در جهت بهبود آنها نقاط ضعف و ارتقای لازم جهت ارائه می‌دهد. مشاورها برای اینکه بیزنسی از خطر نابودی نجات پیدا کند؛ ویا از جایی که هست بیشتر بتواند رشد کنند به کار گرفته می‌شوند.مشاور کسب وکار

ایجاد برنامه‌های استراتژیک برای کسب وکارها

مشاور کسب وکار با در نظر گرفتن اهداف و چشم‌انداز بیزنس ها، برنامه‌های استراتژیک بلندمدت و کوتاه‌مدت برای کسب و کارها تدوین می‌کند. تا با استفاده و عملیاتی کردن آن برنامه کسب وکاری از خطر از بین رفتن؛ ویا اینکه رشد و توسعه بسیار بهتری برخوردار شوند.

بهبود عملکرد از مهم‌ترین وظایف مشاور کسب وکار

مشاورهای بیزنسی با ارائه راهکارهای عملی و کاربردی، به کسب وکارها در بهبود عملکرد و افزایش راندمان کسب و کارشان کمک می‌کند. همین طور که قبل تر به شما گفتم؛ اینها تنها بخشی از وظایف مشاوران بیزنس ارائه برنامه و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن‌ها رو پیدا می‌کند. بعد از شناسایی آن با ارائه راهکار تلاش می‌کند؛ تا نقاط قوت رو بهبود و نقاط ضعف رو تا حد ممکن از بین ببرد.

می‌خوام بخونم  مدیریت کسب وکار

جلوگیری از اشتباهات

مشاور کسب وکار با تجربه‌ها و دانش خود، باعث می‌شود؛ تا بیزنسی را از تکرار اشتباهات رایج در کسب و کارشان را خودداری کنند. مشاورها با سال ها تلاش و کوشش در حوزه کسب وکاری تجارب بسیاری رو کسب کرده‌اند؛ و آنها می‌توانند با اتکا به همین تجربیات خود از انجام اشتباهات مرسوم در بیزنس ها جلوگیری نمایند.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه

استفاده از خدمات مشاوره بیزنسی، در نهایت به صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های کسب وکارها کمک بسیار شایانی خواهد کرد. پس اگر کسب وکاری بخواهد از پرداخت هزینه اضافی اجتناب کند؛ ناگریز به استفاده از خدمات مشاوران بیزنسی خواهد بود.مشاور کسب وکار

چه زمانی به مشاور کسب و کار نیاز خواهد بود؟

بیزنس ها برای اینکه از خدمات این دست از مشاوران استفاده نمایند؛ در زمان و موقع مناسب آن اقدام خواهند کرد. در ادامه ما به شما درمورد زمانی که کسب وکاری قصد استفاده از خدمات این مشاورها رو خواهد داشت؛ رو به شما معرفی می‌کنیم. تا شما در جریان باشید؛ که بیزنس ها در چه مواقعی از خدمات شما برای کسب وکارشان بهره خواهند برد. این زمان‌ها عبارت‌اند از:

شروع یک کسب و کار جدید با مشاور کسب وکار

مشاور کسب وکار می‌تواند در هنگام برنامه‌ریزی و راه‌اندازی یک کسب و کار جدید به آنها کمک کرده؛ و در جهت شروع هرچه بهتر آن مشاوره ارائه دهند. این افراد با بهره گیری از تجربیات گذشته خود بهترین برنامه ها رو در هنگام شروع قدرتمندانه یک بیزنس به آنها ارائه خواهد کرد.

هنگام مواجهه با چالش‌ها

اگر در کسب و کار خود با چالش‌ها و مشکلات مواجه شود، مشاور توانایی آن را دارد؛ که راهکارهایی برای عبور از آنها رو ارائه دهد. تا بیزنس ها بتوانند با کمترین دردسر ممکنه از آن به راحتی عبور کرده؛ و به بقای کسب وکار خود اطمنیال داشته باشند. این موقع یکی از زمان‌هایی است؛ که کسب وکارها خیلی به دنبال یک مشاوره خبره برای بیزنس خود می‌روند.

هنگام تمایل به رشد و توسعه با کمک مشاور کسب وکار

اگر به دنبال رشد و توسعه کسب و کار خودشان باشند؛ از مشاوران برای تدوین استراتژی‌های مناسب کسب وکارشان کمک می‌گیرند. کسب وکارهایی که علاقه به توسعه و پیشرفت دارند؛ به دنبال این هستند تا بهترین راحل‌ها و خدمات رو برای کسب وکارشان به کار بگیرند. به دنبال بهترین مشاوران کسب وکار خواهند رفت.مشاور کسب وکار

انتخاب مشاور بیزنسی مناسب

کسب وکارها برای اینکه از یک مشاور بیزنسی بسیار خوب استفاده کنند؛ به دنبال افرادی می‌گردند که، دارای مهارت‌هایی باشند. که در ادامه ما این مهارت ها رو برای شما تووضیح خواهیم داد؛ این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

تجربه و تخصص

مشاور باید دارای تجربه و تخصص کافی در زمینه کسب و کاری بیزنس مدنظر باشد؛ تا بتواند مشکل ویا خواسته کسب وکار درخواست دهنده رو رفع و رجوع نماید.

مهارت‌های ارتباطی

مشاور باید از مهارت‌های ارتباطی بسیار خوبی برای برقراری ارتباط موثر با، موسس کسب وکار و سایر افرادی که در آن مشغول به فعالیت هستند؛ برخوردار باشد.

صداقت و امانتداری

مشاور باید امین و راستگو باشد؛ و اطلاعات محرمانه بیزنس های مختلف رو پیش خود محفوظ کند. این شرط از مهم‌ترین شروط تبدیل شدن شما به یک مشاور خواهد بود.مشاور کسب وکار

تعهد و مسئولیت‌پذیری

مشاور باید به تمام تعهدات خود عمل کند؛ و در برابر نتایج کاری خود برای آن بیزنس مسئولیت‌پذیر باشد. شما با رعایت این نکات می‌توانید تبدیل به یک مشاور کسب وکار بسیار خوب و خواستنی شوید.

سخن آخر

تا اینجای مقاله ما باشما درمورد موارد زیادی از جمله راه های غیرآکادمیت، راه های آکادمیک تبدیل شدن به مشاور کسب وکار، نحوه تبدیل شدن به یک مشاور و… رو به شما بیان کرده‌ایم. حال شما باید با توجه به گفته هایی که به شما گفتیم تصمیم بگیرید؛ که چه کاری رو باید انجام دهید. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با بانک برند در ارتباط باشید.

دوستان عزیز خیلی ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. لطفا نظرها و پیشنهادهای خود را در قسمت کامنت ها باما و بقیه به اشتراک بگذارید.

پیمایش به بالا