اهمیت و تاثیر تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی در کسب و کارهای اینترنتی| بخش اول

۰
(۰)

اهمیت و تاثیر تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی در کسب و کارهای اینترنتی| بخش اول

تاثیر تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی در کسب و کار اینترنتی

یک تحقیق ساده – که اتفاقا توسط خود شما هم قابل انجام است – نشان می‌دهد بسیاری از افراد قبل از خرید تلفن همراه، لپ‌تاپ یا وسیله جدید حداقل به پنج منبع مختلف مثل اینترنت، دوستان، شبکه‌های اجتماعی، نشریات و غیره برای کسب اطلاع از جزئیات وسیله‌ی جدیدی که قصد خرید آن را دارند مراجعه می‌کنند، به شکلی که در زمان مراجعه به فروشنده تا حدود زیادی می‌دانند که به دنبال چه‌چیزی هستند. کسب و کارهای زیادی را دیده‌ام که بنیانگذار یا تیم اجرایی آن علی‌رغم سرمایه‌گذاری چند ده‌برابری – نسبت به خرید یک کامپیوتر یا تلفن همراه – قبل از شروع کسب و کار حتا با ۵ مشتری یا خریدار احتمالی در مورد کسب و کار صبحت نکرده است.

«تحقیقات بازاریابی» یک دانش میان رشته‌ای است که به شما می‌آموزد قبل شیرچه زدن در اقیانوس کسب‌ و کار، عمق و سطح آن را تخمین بزنید. تخمینی که از غرق شدن ایده، هزینه‌ها و آرزوهای شما جلوگیری خواهد کرد. لازم است بدانید که «تحقیقات بازار» با «تحقیقات بازاریابی» تفاوت دارد، همین‌طور اعتبارسنجی و پیش‌نمونه‌سازی که وارد دنیای کسب و کارهای نوپای فناورانه شده از زیرمجموعه‌های تحقیقات بازاریابی می‌باشد. «نظرسنجی» و «افکارسنجی یا ارزیابی رفتار» نیز علی‌رغم شباهت زیاد با تحقیقات بازاریابی تفاوت اساسی دارد که در سایر مباحث این بخش به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

هیچ کسب و کار اینترنتی بدون دانش بازاریابی به موفقیت، ثبات و رشد تجاری نخواهد رسید و تدوین برنامه بازاریابی بدون تحقیقات بازار نتایج پیش‌بینی شده را به‌همراه نخواهد داشت. حتا زمانی که کسب و کاری بدون برنامه بازاریابی و تحقیقات بازار شروع به کار می‌کند بازهم به لحاظ تقلید و تجربه، رگه‌هایی هرچند ناقص از فرایند تحقیقات بازار در عملکرد تجاری آن قابل مشاهده است، اما ممکن است آنقدرها تاثیرگذار نباشد تا تصمیم‌های سرنوشت‌ساز را به مسیر درست هدایت کند.

این مبحث به دور از واژه‌‌های سنگین و کلیشه‌ای مدیریتی به شرح و بسط و اهمیت دانش تحقیقات بازار و تاثیر شگفت‌ آن در کسب‌ و کارهای اینترنتی خواهد پرداخت. تلاش می‌کنیم مثال‌های ذکر شده از بازار کسب و کار اینترنتی ایران یا بازارهای نزدیک به آن ارائه شود. قبل از هرچیز باید تعیین کنید که به کدام یک از این دو مفهوم نیاز دارید و باید از کجا آغاز کنید.

این صفحه براتون مفید بود؟

لطفا روی ستاره کلیک کنید و امتیاز بدید!

امتیاز این صفحه: ۰ / ۵. تعداد امتیازها: ۰

نظرتان را بنویسید
نظر
نام
ایمیل