چه کسب و کارهای اینترنتی باید تی‌ نماد دریافت کنند؟

چه کسب و کارهای اینترنتی باید تی‌ نماد دریافت کنند؟

۰
(۰)

تی نماد

چه کسب و کارهای اینترنتی باید تی‌ نماد دریافت کنند؟


«تی نماد»نماد اطمینان گردشگری الکترونیکی ایران

چه کسب و کارهای اینترنتی باید تی‌ نماد دریافت کنند؟ نماد اطمینان گردشگری الکترونیکی ایران است که تمامی کسب و کارهای اینترنتی فعال در حوزه خدمات گردشگری ملزم به دریافت آن هستند. پس از نماد اعتماد الکترونیک که توسط سازمان توسعه تجارت الکترونیک به کسب و کارهای اینترنتی اعطاء شد، از این پس تمامی کسب و کارهای اینترنتی فعال صنعت گردشگری، تنها با دریافت این تی‌نماد مجاز به فعالیت هستند و در صورت عدم ثبت نام و دریافت تی‌نماد مسدود خواهند شد.

در سایت رسمی تی‌ نماد، دریافت این نشان سازمانی برای تمامی سامانه‌ها و بسترهایی که خدمات سیاحتی و گردشگری در فضای مجازی ارائه می‌کنند الزامی ذکر شده است که  شامل وب‌سایت‌ها، برنامه‌های تلفن همراه رسانه‌های اجتماعی یا هر بستر الکترونیک دیگر است. از همین‌رو به نظر می‌رسد به زودی شاهد مسدود ساختن  فعالان گردشگری باشیم که بدون نظارت و مجوز سازمان رسمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اینترنتی یا شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

 آیا کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد هم باید تی‌نماد دریافت کنند؟

در صورتی زمینه فعالیت کسب و کاری اینترنتی مرتبط با گردشگری باشد، علاوه بر داشتن نماد اعتماد الکترونیک ملزم به دریافت این نشان نیز هستند. تمامی مراحل دریافت این نشان از طریق سایت رسمی تی‌نماد اعلام شده است. بنابراین اگر کسب و کار اینترنتی شما هیچ ارتباطی با صنعت گردشگری ندارد نیازی به دریافت این نشان نداشته و صرفا دو نشان نماد اعتماد الکترونیک و ثبت در ستاد ساماندهی کافی است.

منظور از فعالان حوزه گردشگری دقیقا چه سایت‌ها و سامانه‌هایی است؟

در نگاه اول تصور می‌شود که صرفا سایتهای فروش خدمات گردشگری زیر ذره‌بین این سازمان – برای دریافت تی‌نماد – قرار داشته باشند اما این‌طور که در شیوه‌نامه رسمی سایت تی‌نماد آمده است، تمامی بسترهای فعال اعم از فروش خدمات، سامانه‌های خبری و تخصصی، نشریات آنلاین و انتشاردهندگاه محتوای مرتبط با گردشگری ملزم به دریافت تی‌نماد هستند. چرا که دقیقا به سامانه‌های فعال در زمینه « معرفی، اطلاع رسانی، بازاریابی و فروش خدمات گردشگری» اشاره شده است.

آیا کسب و کارهایی که تی‌نماد دریافت می‌کنند باید سایر نمادها را هم درخواست کنند؟

در حال حاضر هیچ منبع خاصی اعلام نکرده است که آیا با داشتن تی‌نماد، کسب و کارهای مربوطه می‌توانند از بانک‌ها درگاه مستقیم دریافت کنند یا خیر اما با توجه به این‌که در حال حاضر اگر کسب و کاری متقاضی دریافت درگاه مستقیم بانی است، حتما باید ای‌نماد یا نشان اعتماد مرکز توسعه تجارت الکترونیک را دارا باشد. متولی رسمی تی‌نماد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. از سوی دیگر وزارت ارشاد اسلامی ثبت تمامی سایت‌ها در ستاد ساماندهی را الزامی کرده است. پس اگر فعال حوزه گردشگری هستید علاوه بر تی نماد باید در ستاد ساماندهی هم ثبت شده و نسبت به دریافت نماد اعتماد الکترونیک هم اقدام نمایید.

نمادهای الزامی برای کسب و کارهای اینترنتی در حال حاضر کدام است؟

در حال حاضر سه نماد الزامی برای کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد. اولین ثبت در ستاد ساماندهی است که از طرف وزارت ارشاد اسلامی به منظور ساماندهی محتوای مجازی انجام می‌شود و تمامی سایت‌های صرف نظر از نوع فعالیت ملزم به ثبت در این سامانه هستند اما دریافت نشان آن – در حال حاضر – الزامی نیست.. نماد اعتماد الکترونیک از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است و فقط کسب و کارهای اینترنتی یا سایت‌‌هایی که بواسطه فروش خدمات نیاز به تراکنش مالی آنلاین و دریافت درگاه پرداخت دارند ملزم به دریافت آن هستند. نشان سوم که در همین مطلب معرفی کردیم تی‌نماد متعلق به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و خدمات گردشگری است.

آیا ممکن است در آینده  ملزم به دریافت مجوزهای بیشتری شوید؟

نظارت‌های دقیق سازمانی و دولتی می‌تواند باعث اعتمادسازی بیشتر مردم نسبت به استفاده از خدمات اینترنتی شود، این که چنین رویکردی علارغم جنبه‌های مثبت، تا چه حد باعث موازی‌کاری اداری شده و بنیانگذاران کسب وکار را  چقدر درگیری پیچیدگی‌هایی از جنس مجوزهای دولتی خواهد کرد نیاز به بررسی تخصصی دارد. شاید در آینده‌ی نزدیک سایر سازمان‌ها مثل وزارت بهداشت، ورزش، اقتصاد و.. هم مجوزهای خاص خود را ایجاد کرده و کسب و کارهای اینترنتی را به دریافت آن فرا بخوانند.

در هر صورت کسی که وارد عرصه تجارت الکترونیک می‌شود باید بداند که این حوزه هنوز در کشور ما به نسبت بسیاری از کشورهای پیشرو جوان است و زیرساخت‌ها و قوانین لازم در تمام زمینه‌ها به صورت کامل تدوین نشده است. طبیعتا به انعطاف‌پذیری و صبوری نیاز است. جهت اطلاع از جزئیات دریافت نشان تی‌نماد و ثبت سایت در سامانه مذکور به آدرس زیر مراجعه نمایید.

سایت رسمی تی‌نماد:

این صفحه براتون مفید بود؟

لطفا روی ستاره کلیک کنید و امتیاز بدید!

امتیاز این صفحه: ۰ / ۵. تعداد امتیازها: ۰

نظرتان را بنویسید
نظر
نام
ایمیل