۴.۸
(۴)

 
 

بهترین شرکت های خوراک آبزیان

 

 

 

جهاندانه سپاهان

پودر ماهی یک اصطلاح عمومی است که از نظر تغذیه ای بسیار غنی بوده و در جیره ی غذایی حیوانات اهلی و یا به صورت کود طبیعی با کیفیت بالا استفاده می شود.
شرکت های برند
شرکت های برند

 

الان باز است



خوراک آبزیان بدون شک یکی از فاکتور های مهم در پرورش آبزیان است که نقش به سزایی در کیفیت رشد ماهیان خواهد داشت. پس اگر شما هم جزو کسانی هستید که در حوزه تولید ماهیان پرورشی فعالیت میکنید بدون شک تامین و استفاده از خوراک ماهیان با کیفیت یکی از دغدغه های شما خواهد بود. لازم است تا شما نکاتی را که به کیفیت بالای خوراک آبزیان مربوط است را بدانید تا بتوانید به نتیجه مطلوب خود برسید. پس در ادامه با ما همراه باشید. با توجه به این که ظرفیت تولید ۱۲۰ هزار تن خوراک آبزیان در کشور وجود دارد و به این صورت که کشور ما در مجموع یک میلیون و ۲۶۸ هزار تن ظرفیت تولید آبزیان دارد که ۷۱۵ هزار تن در بخش صید و صیادی و ۵۵۵ هزار تن آبزی پروری شامل ماهیان سردآبی، گرمابی، زینتی و میگو در آب شور است و حتی این امکان وجود دارد که بتوان مازاد مصرف را هم به کشور های دیگر صادر کرد. لازم به ذکر است که اکنون تولید بیش از ۵۰ درصد نیاز کشور هم در استان لرستان تولید می شود. همچنین از برترین کارحانجات خوراک آبزیان میتوان به تولید کنندگان زیر اشاره کرد:

  • شرکت بهدان
  • شرکت چیا دانه
  • شرکت رشد دانه
  • پایور دانه
  • کاسپین
  • جهان بین مکمل
  • جهان دانه
  • دردانه

ویژگی های خوراک آبزیان با کیفیت

۱. یکنواختی دانه بندی

یکی از مهم ترین ویژگی خوراک آبزیان دانه بندی یکنواخت است به این صورت که نتوان ذرات درشت آسیاب نشده را در آن مشاهده کرد. یکنواختی دانه بندی ویژگی است که به ماهیان کمک میکند تا بتوانند راحت تر از خوراک داده شده به آنها تغذیه کنند و در نهایت میزان هدر رفت در خوراک مصرفی کاهش خواهد یافت.

۲. بوی مطبوع

ایجاد کردن رایحه خوب و مطلوب در فرآیند تولید محصول خوراک آبزیان بسیار مهم بوده و باعث میشود تا ماهیان برای مصرف غذا بیشتر ترغیب شوند.

۳. پایداری در محیط آبی

پایداری که در عمل به معنای وجود قوام مناسب و حفظ ساختار خوراک آبزیان در محیط آبی استخر است تا خوراک آببزیان بتواند شکل و خواص فیزیکی خود را تا زمان مصرف شدن توسط ماهیان حفظ کند.

۴. رطوبت کم

طریقه بسته بندی کردن خوراک آبزیان پس از تولید باعث میشود تا این محصول با میزان رطوبت کمتر از ده درصد و عدم به هم چسبیدگی دانه های آن در نهایت منجر شود تا غذای ماهیان از هنگام تولید در کارخانجات و مصرف توسط ماهیان در استخر های پرورش ماهی سالم و مطلوب بمانند.

پودر ماهی در خوراک آبزیان

همانطور که میدانید در سال های اخیر به دلیل چربی های اشباع و تاثیر آن بر روی سلامتی میزان مصرف آبزیان افزایش یافته است و در نتیجه میزان پرورش ماهیان و نیاز به خوراک آبزیان به خصوص به صورت پودر ماهی هم افزایش یافته است. جالب است بدانید که در ایران ۴۷ کارخانه برای تولید این محصول به صورت پودر ماهی دایر است که در کل توانایی و ظرفیت تولید ۱۲۰۰ تن محصول خوراک آبزیان را دارند.

پودر ماهی با کیفیت

همانطور که تا اینجا به آن اشاره کردیم پودر ماهی در میان انواع خوراک آبزیان به عنوان یکی از مهم ترین عناصر برای پرورش دهندگان آبزیان به حساب می آید. اگر بخواهیم به ویژگی هایی که در پودر ماهی منجر به بالا رفتن کیفیت در غذای ماهی میشود اشاره کنیم باید بگوییم که خلوص، تازگی، بالابودن پروتئین، بالا بودن اسیدهای آمینه، بالا بودن مواد معدنی، بالا بودن اسیدهای چرب ضروری (اسیدهای چرب امگا ۳) و پایین بودن ازت آزاد، ویژگی‌های یک پودر ماهی مناسب برای استفاده در فرمول غذای ماهیان است.
اگر بخواهیم آنها را به صورت عدد و ارقام به شما بگوییم که در هنگام تهیه خوراک ماهیان بتواند بیشتر برایتان مفید باشد باید بگوییم که به طور متوسط پودر ماهی که از کیفیت بالایی برخوردار است حاوی ۶۰ تا ۷۰ درصد پروتئین، ۲ تا بیش از ۱۴ درصد چربی، ۶ تا ۱۲ درصد رطوبت و از ۱۸ تا ۲۵ درصد خاکستر است.

البته شاید بد نباشد تا علاوه بر پودر ماهی به نمونه های دیگری از خوراک آبزیان مانند خوراک اکسترود، خوراک ماهیان سردابی و گرمابی و خوراک ماهیان آکواریومی هم اشاره کنیم که تا حد بسیار بالایی در ویژگی های ظاهری و فیزیکی دارای خصوصیاتی که تا اینجا ذکر شده است هستند اما در برخی از نکات مانند ترکیب و درصد هر یک از عناصر به کار رفته در آنها با توجه به نوع ماهی با یکدیگر متفاوت باشند.

بهترین کشورهای تولید کننده خوراک آبزیان

در ادامه ما به شما کشورهای برتر در حوزه تولید خوراک آبزیان رو معرفی می‌کنیم؛ تا شما متوجه شوید که، چه کشورهایی بالاترین میزان سرانه تولید این محصول رو دارند. در ادامه این لیست ما به کشورهای زیر خواهیم پرداخت؛ که عبارت‌اند از:

نروژ بزرگ ترین تولید کننده خوراک آبزیان

نروژ بزرگ ترین کشورهای تولید کننده این محصول به شمار می‌رود؛ که با تولید سالانه بیش از ۲ میلیون تن غذای آبزیان و صادرات آن به، کشورهای دیگر در این زمینه حرف اول رو برای گفتن دارند. این کشور با توجه به این که مواد اولیه تولید این محصول را در کشور خودش به خوبی تامین می‌کند؛ توانسته با استفاده از مواد اولیه در کشور خود و تولید این محصول، تبدیل به بزرگترین تولید کننده و صادرکننده در جهان، بدل شده است.خوراک آبزیان

شیلی

شیلی دومین کشور بزرگ تولیدکننده این محصول در جهان به شمار می‌رود؛ که با تولید سالانه بیش از ۱.۵ میلیون تن، خوراک آبزیان بعد از نروژ در این رتبه جا گرفته است. این کشور به دلیل سیاست های حمایت از تولید این محصول و واردات مواد اولیه آن از کشورهایی که مواد اولیه آن را در اختیار دارند؛ توانسته به از کشورهایی از جمله ویتنام، چین و حتی آمریکا پیشی بگیرد.

ویتنام از دیگر کشورهای تولید کننده خوراک آبزیان

ویتنام سومین کشور تولید کننده این محصول با تولید سالانه بیش از ۱ میلیون تن خوراک آبزیان، درجهان به شمار می‌رود؛ که تولید این کشور حتی از چین هم بیشتر است. این کشور هم مانند دیگر کشورها با واردات مواد اولیه مرغوب از سایر کشورها و استفاده آن در صنعت خود توانسته، در اقتصاده این کشور تاثیر چشمگیری داشته باشد.

چین

با اینکه چین بزرگترین مصرف کننده این محصول در جهان است؛ اما خود بزرگ ترین وارد کننده آن بخاطر تولید آبزیان بسیاری در جهان به شمار می‌رود. این کشور با تولید سالانه نه چندان بالا بیش از ۸۰۰ هزار تن غذای آبزیان نسبت به کشورهای قبلی که گفتیم؛ خود بیشتر واردکننده این محصول است. و توانایی برای صادرات این محصول رو ندارد.

ایالات متحده آمریکا

در این لیست کشور آمریکا به عنوان آخرین کشور در این لیست به شمار می‌رود؛ که با تولید سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن خوراک آبزیان در این، جایگاه قرار گرفته است. این کشور هم همانند نروژ که مواد اولیه تولید این محصول رو در داخل کشور خود داشته؛ و با استفاده از آن تبدیل به یک تولید کننده متوسط در سطح جهان تبدیل، شده است.

مواد اولیه تولید خوراک آبزیان

مواد اولیه اصلی غذای آبزیان که تولید کنندگان با استفاده از آن، این خوراک استراتژیک در کشور خود را به تولید می‌رسانند؛ از موارد زیر هستند. که عبارت‌اند از:

آرد ماهی

آرد سویا

ذرت

گندم

روغن ماهی

کشورهای اصلی تامین کننده مواد اولیه غذای آبزیان

در دنیا کشورهای بسیاری ممکن برای تولید این خوراک وجود داشته باشد؛ اما کشورهایی که مواد اولیه تولید این محصول رو داشته باشند. به تعداد کمی هستند؛ که ما در ادامه این کشورها رو به شما معرفی خواهیم کرد. که عبارت‌اند از:

پرو بزرگ ترین تامین کننده مواد اولیه خوراک آبزیان

بزرگترین تولید کننده آرد ماهی در جهان به شمار می‌رود؛ که مهم ترین و اصلی ترین مواد اولیه لازم برای خوراک آبزیان را تولید و در اختیار دارد. این کشور خود با اینکه در لیست کشورهای بزرگ این محصول جای خاصی ندارد؛ اما بسیاری از تولید کنندگان به این مواد اولیه که در اختیار این کشور است. نیاز دارند؛ و از همین رو پرو کشور مهم در تولید این محصول است.

آرژانتین

آرژانتین یکی دیگر کشورهای مهم در تولید این محصول مهم و استراتژیک به شمار می‌رود؛ وبا دارا بودن بزرگترین خط تولید آرد سویا در جهان به یکی دیگر از کشورهای مهم جهان، در این حوزه به شمار می‌رود. که بسیاری از کشورها باوارد کردن این محصول از کشور آرژانتین توانایی، تولید خوراک آبزیان را دارند.

ایالات متحده آمریکا

آمریکا که از بزرگترین تولید کنندگان ذرت و گندم در جهان به شمار می‌رود؛ توانسته خود با اتکا به این محصولات و در اختیار قراردادن این محصول به تولید کنندگان خود، یک خودکفایی نسبی در تولید این محصول داشته باشد.خوراک آبزیان

نروژ یکی دیگر از کشورهای مهم برای تامین مواد اولیه خوراک آبزیان

نروژ یکی از بزرگترین تولید کنندگان دیگر مواد اولیه مهم این محصول در جهان است؛ که نام این محصول مهم روغن ماهی است. این روغن در خود کشور نروژ با بهترین کیفیت و با به روزترین تکنولوژی های روز دنیا تولید می‌شود؛ که هم دراختیار تولیدکنندگان داخلی آن کشور برای تولید خوراک آبزیان و هم صادرات می‌شود.

انواع غذای آبزیان

انواع غذای آبزیان با توجه به نوع آبزی، سن و مرحله رشد آنها تولید می شود. به طور کلی می توان غذای آبزیان را به دو دسته اصلی تقسیم کرد؛ که عبارت‌اند از:

خوراک آبزیان پرورشی

این نوع خوراک برای آبزیانی که در مزارع پرورش می شوند تولید می شود. به صورت معمول این محصول در اختیار ماهی‌هایی که در استخرهای پرورش ماهی هایی از جمله ماهی زینتی و... که بیشتر برای کاربردهای زینتی هستند؛ مورد تولید قرار می‌گیرند. 

غذای آبزیان وحشی

این نوع خوراک آبزیان که در طبیعت زندگی می کنند تولید می شود. به صورت معمول از این خوراک ها برای تولید ماهی های گوشتی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ که برای مصرف خانوارها به دست ما می‌رسد هم مورد استفاده هستند.خوراک آبزیان

بزرگترین واردکنندگان خوراک آبزیان در جهان

در ادامه ما به شما یکسری کشورهای وارد کننده غذای آبزیان رو به شما معرفی می‌کنیم؛ که علارقم تولید این محصول اما بخاطر مصرف بالا در کشور خود آن را وارد می‌کنند. از جمله این کشورها میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛ که عبارت‌اند از:

چین از بزرگ ترین واردکننده های خوراک آبزیان

چین به خاطر تولید بسیار بالای آبزیان این محصول رو علاوه بر تولید در داخل کشور خود وارد هم می‌کند؛ تا بتواند جوابگوی تولید آبزیان در داخل کشور خود باشد. تا صادرات آبزی های این کشور مورد لطمه و صدمه قرار نگیرد؛ و جالب این است که بدانید چین با آن همه تولید اما خود در این زمینه یک وارد کننده بزرگ است.خوراک آبزیان

کشورهای حوزه خلیج فارس

کشورهای حوزه خلیج فارس یکی از بزرگترین واردکنندگان خوراک آبزیان به شمار می‌روند؛ که آن هم به‌خاطر تولید بالای ماهی های گوشتی است. از همین روست که واردات این محصول برای این کشورها از سایر کشورها بالاتر است (به غیر از چین).

خواندن کمتر مشاهده

این صفحه براتون مفید بود؟

لطفا روی ستاره کلیک کنید و امتیاز بدید!

امتیاز این صفحه: ۴.۸ / ۵. تعداد امتیازها: ۴